|
|
|
|
Praktijkinformatie | Diagnostiek
Binnen Dyslèxica werken we volgens de richtlijnen van de Stichting Dyslexie
Nederland en volgens het protocol dyslexie diagnostiek en behandeling 2006.
Het diagnostisch onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen:
• |
inwinnen van informatie |
• |
onderzoek en analyse van de resultaten |
• |
evaluatie |
• |
rapportage |
• |
informeren betrokken partijen |
Voor een nieuwe aanmelding hebben we de volgende informatie nodig:
• |
basisgegevens leerling volgsysteem |
• |
beschrijving lees- en spellingprobleem |
• |
signalering lees- en spellingproblemen: datum, onderzoek |
• |
(instrumentarium, criteria, resultaten), onderzoeker |
• |
duur en inhoud extra begeleiding op school, begeleider |
• |
resultaten extra begeleiding en beschrijving evaluatie |
• |
instrumentarium |
• |
vaststelling stagnatie met vermelding instrumentarium en normcriteria |
• |
argumentatie voor ‘vermoedelijke dyslexie’ |
• |
vermelding en beschrijving eventuele andere leerstoornissen |
• |
rapportage door bevoegd schoolfunctionaris |
U kunt op hier een formulier downloaden om de bovenstaande gegevens aan te leveren. De anamnese vindt plaats in de vorm van een intake gesprek, en bevat de elementen:
• |
bespreking schoolanamnese |
• |
informatie m.b.t. eventuele co-morbiditeit, leeromgeving, gezinssituatie |
• |
regelmaat onderwijs (langdurige afwezigheid, schoolwisselingen) |
• |
inventarisatie lees en/of spelling- en andere leerproblemen |
• |
inventarisatie mogelijke alternatieve oorzaken lees-en spellingproblemen |
• |
medisch, gedragsproblemen, andere ontwikkelingsproblematiek |
• |
inschatting motivatie van zowel cliënt als die van ouders/begeleiders |
• |
informatie betreffende moedertaal en meertaligheid |
Het diagnostisch onderzoek wordt uitgevoerd met gestandaardiseerde en genormeerde meetinstrumenten. Deze instrumenten voldoen aan algemeen aanvaarde criteria voor psychodiagnostische tests.
Het diagnostisch onderzoek neemt minimaal 2 en maximaal 3 dagdelen in beslag:
• |
niveaubepaling lezen en spellen |
• |
fonologische taalvaardigheden |
• |
snel serieel benoemen |
• |
verbale werkgeheugenvaardigheden |
• |
algemene intelligentiebepaling |
• |
sociaal-emotioneel welbevinden |
|
|
|
|
|
|
|