|
|
|
|
Praktijkinformatie | Behandeling en begeleiding
Algemene uitgangspunten bij de behandeling/begeleiding:
• |
Gebaseerd op een duidelijke probleemanalyse |
• |
Afstemming tussen ouders-leerkracht-en externe begeleiding |
• |
Taakgerichte aanpak; zoals automatiseren van kennis en procedures |
• |
Maar ook leren leren en leren gebruik te maken van compensaties |
• |
Aandacht voor motivatie en emotioneel welbevinden; vergroten van de motivatie zelf effectief en efficiënt te kunnen leren en problemen op te lossen (affectieve kant van het leren) |
Vier belangrijke specifieke uitgangspunten voor de begeleiding:
• |
Systematische opbouw |
• |
Zo klein mogelijke stappen |
• |
Elke stap of regel voldoende lang inoefenen |
• |
Medeverantwoordelijkheid geven aan leerling |
Wij maken veelal gebruik van de volgende leerprincipes:
• |
Meta-cognitie: leerling inzicht geven in de problematiek, door er over te praten en oplossingsstrategieën aan te reiken of zelf laten ontdekken |
• |
Strategische leren: Dit houdt in dat kinderen strategieën leren voor de planning, uitvoering en controle van leerprocessen zoals bijvoorbeeld 'hoe schrijf ik de regelwoorden’; 'hoe leer ik woorden' |
• |
Betekenisvol leren: Aansluiten bij de interesse van het kind; aansluiten bij de leerstof op school |
• |
Aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling |
Binnen Dyslèxica is de behandelaar Laura Rietjens, gecertificeerd met betrekking tot Connect lezen en Ralfi-lezen. Daarnaast wordt er ook aandacht gegeven aan de zogenaamde “voorschotbehandeling”, het versterken van de lees- en spellingvoorwaarden bij leerlingen van meestal groep twee.
|
|
|
|
|
|
|