Praktijkinformatie | Behandeling en begeleiding

Algemene uitgangspunten bij de behandeling/begeleiding:
Gebaseerd op een duidelijke probleemanalyse
Afstemming tussen ouders-leerkracht-en externe begeleiding
Taakgerichte aanpak; zoals automatiseren van kennis en procedures
Maar ook leren leren en leren gebruik te maken van compensaties
Aandacht voor motivatie en emotioneel welbevinden; vergroten van de motivatie zelf effectief en efficiënt te kunnen leren en problemen op te lossen (affectieve kant van het leren)

Vier belangrijke specifieke uitgangspunten voor de begeleiding:
Systematische opbouw
Zo klein mogelijke stappen
Elke stap of regel voldoende lang inoefenen
Medeverantwoordelijkheid geven aan leerling

Wij maken veelal gebruik van de volgende leerprincipes:
Meta-cognitie: leerling inzicht geven in de problematiek, door er over te praten en oplossingsstrategieën aan te reiken of zelf laten ontdekken
Strategische leren: Dit houdt in dat kinderen strategieën leren voor de planning, uitvoering en controle van leerprocessen zoals bijvoorbeeld 'hoe schrijf ik de regelwoorden’; 'hoe leer ik woorden'
Betekenisvol leren: Aansluiten bij de interesse van het kind; aansluiten bij de leerstof op school
Aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling

Binnen Dyslèxica is de behandelaar Laura Rietjens, gecertificeerd met betrekking tot Connect lezen en Ralfi-lezen. Daarnaast wordt er ook aandacht gegeven aan de zogenaamde “voorschotbehandeling”, het versterken van de lees- en spellingvoorwaarden bij leerlingen van meestal groep twee.